مکمل سوخت

مزایا و معایب مکمل بنزین (اکتان بوستر خوب یا بد؟)

مزایا و معایب مکمل بنزین


مزایا و معایب مکمل بنزین چیست؟ طی این مقاله از سایت تخصصی ووفر به مزایا و معایب مکمل سوخت می پردازیم و ویژگی ‌های منحصر به ‌فرد آن را توضیح می دهیم. در میان انواع مکمل ‌های شوینده و غیره شوینده، پاک‌ کننده سیستم سوخت نسبت ‌به دیگر مکمل ها طرفداران بیشتری دارد. مکمل‌ ها خاصیت پاک کنندگی داشته و با استفاده بهینه و مناسب می ‌توانید راندمان خودروی خود را افزایش دهید.

مزایا و معایب مکمل بنزین

 

کاربرد مکمل بنزین

مکمل بنزین تنها موجب افزایش طول عمر قطعات موتور نشده و با توجه به مدل خود می‌ تواند یکسری از مشکلات ماشین را برطرف کند. مکمل‌ های ماشین موجب می ‌شوند تا قطعات موتور روان‌تر حرکت کنند و با توجه به مزایایی که دارند قدرت بیشتری به موتور خواهند داد. برخی از مکمل‌ های بنزین مواد شیمیایی سخت را حل می کنند، قطعات موتور را تمیز کرده و کارآمدی آن را بهتر از قبل می‌ کنند. برخی از مکمل‌ ها نیز وجود دارند که موجب صرفه‌ جویی در مصرف سوخت خواهند شد. در ادامه بییشتر با مزایا و معایب مکمل بنزین آشنا خواهید شد.

مزایا و معایب مکمل بنزین

در ادامه به مزایا و معایب مکمل بنزین خواهیم پرداخت. با اینکه متصدیان پمپ بنزین همواره این نکته را بیان می‌ کنند که مکمل سوخت برای خودرو ضرورت دارد اما تبلیغ و فروش هرگونه مکمل سوخت در پمپ بنزین‌ ها با توجه به ابلاغیه شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی ممنوع بوده و فروش و عرضه این مواد در پمپ بنزین‌ ها مجاز نیست.

مزایای مکمل بنزین چیست

مزایای مکمل بنزین

  • تمیز کردن سیستم سوخت موتور

اگر از یک بنزین با کیفیت بالا نیز استفاده کنید باز هم احتمال تولید کربن و رسوب در سیستم سوخت رسانی ماشین وجود دارد. برای از بین بردن این رسوبات باید از مکمل‌ ها استفاده کنید. با استفاده از مکمل سوخت رسوبات در سیستم سوخت رسانی از بین‌ رفته و سوخت راحت‌ تر جریان پیدا می‌ کند. در ادامه کارکرد موتور بهتر شده و فرسایش کمتری خواهد داشت. همچنین با استفاده طولانی‌ مدت، قطعات موتور کمتر خراب می‌ شوند.

  • کاهش آلایندگی

در کلان شهرهای ایران آلایندگی شدید مشکلات زیادی را به وجود آورده است. آلایندگی موجب بیماری های زیادی برای شهروندان خواهد شد. یکی از مهمترین راه‌ هایی که می ‌تواند با کمترین هزینه آلودگی هوا را کاهش دهد استفاده از مکمل سوخت است. با استفاده از مکمل سوخت اکتان بنزین افزایش پیدا کرده و در ادامه احتراق و کارکرد موتور بهبود پیدا می‌ کند که این امر موجب کاهش گازهای آلاینده و مضر خودرو خواهد شد.

  • حفظ کیفیت سوخت

از دیگر مزایای مکمل حفظ کیفیت سوخت می‌ باشد. کیفیت بنزین خودروهایی که مدت زیادی درون پارکینگ و بدون استفاده می‌ مانند به‌ مرور پایین آمده و تجزیه شده و به رسوبات تغییر شکل خواهد داد. این رسوبات دریچه های ورودی کاربراتور و انژکتور خودرو را مسدود می‌ کند. استفاده از مکمل سوخت موجب می‌ شود تا بنزینی که به مدت زیادی درون باک اتومبیل باقی می‌ ماند تازه مانده و کیفیت خود را از دست ندهد.

  • جلوگیری از یخ زدن سوخت

در فصل زمستان سوخت خودرو یخ می‌ زند. یکی از راه‌ های رفع این اتفاق استفاده از مکمل بنزین است. البته این اتفاق بیشتر در خودروهایی رخ می‌ دهد که با گازوئیل کار می‌ کنند.

 

 

معایب استفاده از مکمل بنزین

کارشناسان بر این باورند که استفاده از مکمل بنزین علاوه‌ بر مزایای زیادی که دارد معایبی نیز خواهد داشت. اولین مشکلی که به‌ عنوان عیب مکمل سوخت نام‌ برده شده هزینه بالای آن است. این نوع مکمل ها برای کم کردن کربن‌ های آزاد شده در هوا استفاده‌ شده و اما خودشان نیز برای انسان و محیط‌ زیست آسیب زا هستند. در واقع بجز مکمل‌های سوخت اکتان بالا و مکمل‌هایی که سرب ندارند سایر مکمل‌ها صرفه اقتصادی نداشته و می‌توان گفت کاربردی برای خودرو ندارند.

نحوه استفاده از مکمل

این نوع مکمل‌ ها عملکرد بهتری را قبل‌ از احتراق برای خودرو به وجود می‌ آورند. به‌ همین دلیل هنگامی‌ که می‌ خواهید باک خودرو را پر کنید باید مکمل بنزین را به آن اضافه کنید. اگر باک خودرو خالی باشد باید مقدار مناسبی از مکمل را درون باک اضافه کنید. برای جلوگیری از آسیب سیستم سوخت رسانی به خودرو باید با توجه به ظرفیت سوخت خودرو یک مکمل مناسب انتخاب کنید.

مزایا و معایب مکمل سوخت خودرو

نکات مهم در هنگام خرید مکمل‌ های سوخت

یکی از نکاتی که در هنگام خرید مکمل سوخت باید به آن توجه کنید میزان کارکرد اتومبیل خود است. علاوه‌ بر این مورد دیگری که اهمیت دارد این است که مکمل باید اصل باشد مکملی که تقلبی باشد در سیستم سوخت رسانی خودرو تداخل ایجاد کرده و خسارت هایی برای شما ایجاد خواهد کرد. قبل‌ از استفاده از مکمل‌ های سوخت دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید و به همان اندازه که دفترچه راهنمای خودرو اشاره کرده میزان اکتان بنزینی که شرکت سازنده خودرو به آن اشاره کرده را خرید کنید.

 

سوالات متداول در مورد استفاده از مکمل بنزین

  1. مکمل بنزین چیست؟

مکمل بنزین یک نوع افزودنی برای خودرو است که به سوخت اتومبیل شما افزوده می‌ شود و عملی خاص را انجام می‌ دهد. مکمل های بنزین کیفیت سوخت را بالا می‌ برند، روغن موتور و قطعات موتور روان کاری می‌ کنند و میزان اصطکاک و جرم‌ زدایی باک و قطعات موتور را کاهش می‌ دهند. این مکمل به درون باک افزوده شده و عملکرد موتور خودرو را بهبود می‌ بخشد. همچنین مکمل سلامت موتور را برای طولانی‌ مدت تضمین کرده و اهمیت بسیار بالایی دارد.

  1. جایگزین مناسب برای مکمل بنزین چیست؟ آیا مفید است یا مضر؟

مکمل بنزین جهت تأمین اکتان سوخت هایی طراحی‌ شده که کیفیت پایینی دارند. درصورتی‌که سوخت نامناسب استفاده می ‌کنید استفاده از مکمل سوخت برای خودرو شما توصیه می‌شود اما اگر سوخت با اکتان بالای ۹۰ درصد وارد اتومبیل تان می ‌شود نیازی به استفاده از مکمل بنزین نخواهد بود.

  1. تأثیر مکمل بنزین چیست؟

از جمله فواید مکمل بنزین می ‌توان به افزایش عدد اکتان و بهبود عملکرد موتور اشاره کرد. همچنین مکمل بنزین سیستم سوخت موتور را تمیز کرده، آلایندگی ‌ها را کاهش داده، کربن را کاهش می دهد، کیفیت سوخت را حفظ کرده و از یخ زدن سوخت جلوگیری می‌ کند. اینها تنها چند فایده‌ مهم مکمل سوخت هستند.

به نظر شما مزایا و معایب مکمل بنزین چیست؟ در ادامه حتما نظرتان را درباره مقاله مزایا و معایب مکمل بنزین برایمان بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *