mmt اکتان چیست؟

MMT یا تری متیل فسفات یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان افزایش دهنده اکتان به بنزین اضافه میشود. این ماده یک ترکیب آلی فلزی است که مایع بیرنگ است و بوی تندی دارد. MMT برای اولین بار در دهه 1970 به عنوان جایگزینی ایمنتر برای سرب در بنزین معرفی شد. ام ام تی با افزایش مقاومت سوخت باعث کاهش ناک میشود. MMT به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شو اما بنا به دلایل زیست محیطی استفاده از آن در برخی از کشورها، از جمله ایالات متحده، ممنوع است.
چرا استفاده از این ماده در برخی از کشورها ممنوع است؟
متیل سیکلوپنتادینیل منگنز تری کربونیل (MMT) مادهای است که در ترکیبات برخی از اکتانها از آن استفاده میشود. در مقاله “اکتان چیست؟” توضیح دادهایم که این ماده چیست و استفاده از آنها چه مزایا و معایبی دارد. ام ام تی نیز بخشی از ترکیبات اکتان است، اما برخی شرکتها از جمله ما در مجموعه ووفر، از آن استفاده نمیکنند.
استفاده از این ماده برخی کشورها نیز ممنوع است. چرا؟ زیرا نگرانیهای جدی در مورد اثرات منفی آن بر سلامتی انسان و محیط زیست وجود دارد. اتحادیه اروپا نیز از سال 2005 استفاده از MMT را در بنزین ممنوع کرده است. با این حال در برخی از کشورها هنوز هم از MMT استفاده میشود، اما با محدودیتهای خاص. در زیر به برخی از دلایل اصلی ممنوعیت MMT اشاره میکنیم:
- این ماده میتواند بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر منفی بگذارد و منجر به اختلالات عصبی، مشکلات رفتاری و کاهش عملکرد شناختی شود.
- قرار گرفتن در معرض MMT میتواند باعث مشکلات تنفسی، آسم و برونشیت شود.
- این ماده سمی است و میتواند منجر به انتشار ذرات منگنز در هوا شود که برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر است. این ذرات میتوانند باعث آلودگی هوا و افزایش بیماریهای تنفسی شوند.
- ماده MMT به آب و خاک نفوذ میکند و باعث آلودگی آنها میشود. این موضوع میتواند بر زندگی گیاهان و جانوران تأثیر منفی بگذارد.
- این ماده باعث تشکیل رسوبات در موتور خودرو شود که منجر به کاهش عملکرد و افزایش استهلاک موتور میشود.
- در برخی از منابع ذکر شده است که MMT به سیستم سوخت رسانی خودرو آسیب میرساند و باعث اختلال در عملکرد آن میشود.
استفاده از MMT مزیتی دارد؟
MMT میتواند به طور موثری عدد اکتان بنزین را افزایش دهد. استفاده از MMT میتواند هزینه تولید بنزین با اکتان بالا را کاهش دهد، زیرا MMT از ترکیبات گرانقیمت دیگر برای افزایش اکتان به صرفهتر است. البته اغلب به همین دلیل است که برخی از تولیدکنندهها از این ماده مضر در ترکیبات اکتان خود استفاده میکنند.
با این وجود، MMT مضرات زیادی دارد که استفاده از آن را زیر سوال میبرد. با توجه به مضراتی که بالاتر گفتیم، استفاده از MMT به هیچ وجه ارزش تحمل زیانهای بیشمار آن را ندارد. مزایای اندک آن در مقابل خطرات جدی برای سلامتی انسان، محیط زیست و حتی خودروها بسیار ناچیز است.
به همین دلیل ما در مجموعه ووفر برای تولید انواع مختلفی از اکتان بوسترها به هیچ عنوان از این ماده سمی استفاده نمیکنیم. در واقع یکی از مهمترین افتخارات و مزیتهای محصولات ما این است که این ماده سمی را از ترکیبات تولیدات خود حذف کردهایم.
مصرفکننده میتواند MMT را در اکتان تشخیص دهد؟
به طور کلی، مصرفکنندگان عادی نمیتوانند وجود MMT را در اکتان تشخیص دهند. هیچ راه ساده و سریعی برای تشخیص MMT وجود ندارد. با توجه به اینکه تشخیص MMT برای مصرفکنندگان دشوار است، بهترین راه برای جلوگیری از مصرف اکتان بوستر حاوی MMT، انتخاب اکتانی با کیفیت و استاندارد از برندهای معتبر است. در نهایت، اگر نگران اثرات MMT بر خودروی خود هستید، میتوانید به طور دورهای خودروی خود را برای بررسی وجود رسوبات ناشی از این ماده به تعمیرگاههای معتبر ببرید.
جایگزینهای MMT در اکتان بوستر
جایگزینهای MMT در اکتان بوسترها به دو دسته کلی تقسیم میشوند:
1. ترکیبات آروماتیک
- تولوئن: یک ترکیب آروماتیک هیدروکربنی است که به طور گسترده به عنوان افزایش دهنده عدد اکتان در بنزین استفاده میشود. تولوئن، علاوه بر افزایش عدد اکتان، به بهبود احتراق و کاهش تشکیل رسوب در موتور نیز کمک میکند.
- زایلینها: مخلوطی از ایزومرهای زایلین (ارتو، متا و پارا) نیز به عنوان افزایش دهنده عدد اکتان استفاده میشوند. زایلینها خواص مشابهی با تولوئن دارند.
2. ترکیبات اکسیژندار
- اتیل ترت_بوتیل اتر: یک ترکیب آلی است که از واکنش بین ایزوبوتانول و اتانول تولید میشود. این ماده یا ETBE علاوه بر افزایش عدد اکتان، باعث بهبود احتراق و کاهش انتشار گازهای گلخانهای میشود. این ترکیب، به دلیل داشتن اکسیژن در ساختار خود، احتراق کاملتر بنزین را فراهم میکند.
- متیل ترت-بوتیل اتر: ترکیب دیگری از خانواده اترها است که به عنوان افزایش دهنده عدد اکتان استفاده میشود. با این حال به دلیل نگرانیهای زیستمحیطی، استفاده از MTBE در برخی کشورها محدود شده و ETBE جایگزین آن شده است.
با خیال راحت اکتان بوستر ووفر رو بخرید و همین حالا عملکرد ماشینتون رو بهتر کنید!
مکمل سوخت power increaser professional (پاور اینکریزر)
مکمل بنزین ch-power
مکمل بنزین ch-c+
مکمل بنزین ch-b+
سوخت موتور سیکلت Q9 ووفر
اکتان بوستر تیتان TITAN
مکمل های بنزین مطمئن ووفر با ضمانت کیفیت و بدون خورندگی و MMT رو همین الان انتخاب کنید!
از پکهای ویژه با قیمتهای استثنایی بهرهمند شید و با یک کلیک، مجموعهای از بهترین مکملها رو برای بهینهسازی خودروتون در اختیار داشته باشید!
پک اکتان بوستر خودروهای ژاپن و کره + شیشهشوی (هدیه)
پک اکتان بوستر خودروهای ایران خودرو (206،207، 405، پارس)
پک اکتان بوستر خودروهای توربو (دنا، سورن)
پک اکتان بوستر خودروهای کشور چین
پک اکتان بوستر خودروهای سایپا (ساینا، کوییک، تیبا، پراید)
پک اکتان بوستر خودروهای ژاپنی و کرهای
پک اکتان بوستر خودروهای آلمانی
سه عدد ضد یخ + یک عدد شیشه شوی (هدیه)
1 عدد کولانت + 1 عدد شیشهشوی (هدیه)
سه عدد اکتان بوستر power increaser + یک عدد شیشه شوی (هدیه)
3 عدد تیتان + 1 شیشهشوی (هدیه)
سه عدد مکمل بنزین اکتانیوم + یک عدد شیشه شوی (هدیه)
در صورت نیاز به راهنمایی جهت انتخاب مکمل بنزین مناسب خودرو و یا موتورسیکلت دارید صفحه راهنمای انتخاب را مشاهده نمایید:
گردونه رو بچرخون و شانست رو امتحان کن
سوالات متداول برای اکتان mmt چیست؟
آیا استفاده از اکتان حاوی MMT برای خودروهای جدید مضر است؟
بله، استفاده از اکتان بوستر حاوی MMT میتواند برای خودروهای جدید مضر باشد. خودروهای جدید مجهز به سیستمهای کنترل آلایندگی پیشرفتهای هستند که MMT میتواند به آنها آسیب برساند. این ماده میتواند باعث گرفتگی کاتالیزور و سنسورهای اکسیژن شود که منجر به کاهش عملکرد موتور و افزایش آلایندگی میشود.
مکملهای اکتان بدون MMT در بازار وجود دارند؟
بله، مکملهای اکتان بدون MMT در بازار وجود دارند. اکتان بوسترهای ووفر معمولاً از ترکیبات دیگری مانند الکلها، اترها و سایر افزودنیهای بیضرر برای افزایش عدد اکتان بنزین استفاده میکنند. توصیه میشود که مصرفکنندگان در هنگام خرید مکمل اکتان، به ترکیبات آن توجه کنند و از محصولاتی که حاوی MMT هستند، اجتناب کنند.